Audity a hodnocení
V rámci auditu kvality posuzujeme individuální situaci poskytovatele, reflektujeme, nakolik služba podporuje lidi, kterým poskytuje službu, v tom, aby mohli žít běžný život, srovnatelný s životem vrstevníka a v souladu s jejich potřebami.
Pracujeme s oblastmi sociálního začleňování, běžnými sociálními rolemi, jež člověk v životě zastává, v návaznosti na zásady sociálních služeb.
Jak audit kvality v sociálních službách probíhá?
- Audity jsou realizovány v souladu s platnou metodikou inspekcí a zaměřují se zejména na oblast ochrany práv lidí a možnosti jejich sociálního začlenění, tj. hl. s vazbou na naplnění kritérií standardů č. 1, 2, 3, 4, 5, 8 a 15.
- Z auditu je zpracována závěrečná zpráva včetně doporučení pro daného poskytovatele.
- Výstupy jsou postaveny na zjištěních v návaznosti na způsob života vybraných osob, které využívají službu a podpory služby v prožívání běžného života těmito lidmi v míře, která je možná.
- Důraz je kladen na případovou práci s člověkem využívajícím službu.
- Audity jsou třídenní v místě a jsou vedeny max. podpůrnou formou.
- Jsou realizovány vždy 3 hodnotiteli.
Na co se hodnocení zaměřuje?
- Jaká je kvalita služby ve vazbě na standardy kvality sociální služby?
- Jak jsou skutečně respektována práva uživatelů?
- Jak je podporována svobodná volba uživatelů?
- Jakým způsobem je definována nepříznivá sociální situace, jak jsou zjišťovány a naplňovány potřeby uživatelů a jejich představy o způsobu řešení situace?
- Jakým způsobem jsou podporováni v navazování běžných kontaktů v životě – práce, rodina, zájmy, partnerství, vzdělávání, zdraví aj.?
Rádi bychom zdůraznili, že se nejedná o inspekci kvality poskytování služeb, jak je realizována MPSV, protože kromě kontrolní funkce mají tyto audity charakter podpory poskytovatele.